عدد, نماد, اسطوره
آرش نورآقایی
نشر افکار- چاپ دوم 1389- 242 صفحه- 5500 تومان
(شیوا مقانلو)
دنیای اعداد در اساسیترین وجه خود دنیایی بسیار متضاد است: از یکسو اعداد اولین و مشخصترین نماد علم به شمار میروند: تفکر منطقی – منطق علمی- با عدد آغاز میشود, عدد است که به جامهی آمادر درمیآید و به هر بحثی سندیت میبخشد, عدد است که اعمال چهارگانه را به خود میپذیرد و قلب کوچکترین ذرات نوترونی را نشان میدهد, ساختن بزرگترین بناهای جهان همیشه از یک عدد کوچک و یک محاسبهی ساده شروع میشود, و همین عدد است که بالا و پایین میشود و جذر و کسر میگیرد و مسیر رسیدن موشکی تا سطح کرهی ماه را مشخص میکند, همان عددی که اگر تنها یک شماره جا به جا شود کل محاسبات چند ده ساله و چند میلیاردی تیم جستجوگر را به هم میریزد تا خودشان و موشکشان به جای کرهی ماه سر از ناکجاآباد درآورند (یادتان هست چند سال پیش یکی از سفینههای پرتابشده توسط ناسا در اول راه و پیش از رسیدن به مقصد منفجر شد, فقط به این خاطر که در کل عملیات بسیار دقیق و چند هزار محاسبهای مراحل پیش از پرتاب, تنها یک ممیز / جا افتاده بود؟!)
اما از سوی دیگر, همین عدد منطقی و منظم که پایهی جهان فیزیکیسیت و قطعیت علمی وخشک بودن افراطیش خیلیها را از جهان ریاضیات فراری میدهد, به راحتی میتواند در جهان متافیزیکی نیز جولان بدهد, در دنیای اسطورهها بتازد, رنگ قصه به خود بگیرد و حتا با باورهای خرافی درآمیزد. پژوهشگران علوم متافیزیکی به هر عدد قدرتی خاصی نسبت میدهند که میتواند با آن بر زندگی بشر و کل کائنات تاثیر بگذارد. طالعبینانی که از نجوم بهره میبرند, سرنوشت هر انسان را متاثر از اعدای میدانند که هنگام تولدش مسیر حرکت ستارهی طالعش را تحت اختیار داشته. و در مرتبهای بسیار نازلتر حتا بازار رمالی و کتابهای سحر و جادو نیز همیشه با عدد و نوشتن اعدادی بی سر وته روی کاغذ گرم میشود.
اما این دو دنیای متضاد کجا به هم میرسند؟ ستارهشناسی تا کجا علم است و از کجا وهم؟ شاید این همه, از قدرت تام و تمام و ناب خود عدد باشد که میتواند عدد را به هر یک از این دو جهان متضاد هدایت کند: دقیقتر بگوییم, هر یک از این دو جهان را تحت هدایت او درآورد. عدد شمشیر دودمیست که یا به دست اهلش میافتد و معجزهی رسیدن به ماه را برآورده میکند, یا به دست نااهلش میافتد که بدون وقوف و دانش, جمعی را بر سرکار میگذارد.
کتاب "عدد, نماد, اسطوره" کوشیده تا با استناد به پژوهشهای انجام شده در علوم تاریخ و نجوم و اسطورهشناسی, خط ربطی را کشف کند که سوی کاملا تمثیلی عدد را به سوی علمی آن وصل کند. نگارنده در پژوهشی دقیق و جامع, نقش و کارکرد اعداد در بین اقوام و ملل مختلف را با هم مقایسه کرده, باورهای تمدنهای موجود یا از میان رفته را نسبت به اعداد بررسی نموده, ریشههای زبانی و آوایی و نوشتاری اعداد را کاویده, و حتا به آثار برتر معماری و بناها و مقابر کهن سرکشیده است تا ردپای اعداد را در آنها پیدا کند. او همچنین این کاوش را با آوردن تصاویر و نقاشیهایی همراه کرده که تاییدی بر پیشنهادهای او به شمار میروند.
بخش اول کتاب به معنا, مفهوم, کارکرد, و ریشهی اعداد در میان ادیان و تمدنهای مختلف میپردازد. در این بخش اعداد یک تا چهارده به شکل مستمر, و سپس چهارده عدد آئینی و مهم دیگر به شکل خاص بررسی شدهاند و ردپای آنها در میان ملل گوناگون دنبال شده. برای مثال در قسمت مربوط به عدد 10, جایگاه این عدد در نمادهای سنتی و در ریاضیات فیثاغورثی گفته شده, نقشش در دین یهود و ادیان چینی اختصارا مرور شده, و سپس کارکرد محاسباتیش در دائرهالبروج و استوای آسمانی و بنابراین نحوهی محاسبهی اعتدالین براساس آن ذکر شده, و در انتها نیز رد این عدد و با آوردن تصویری در نقش برجسته و حکاکیهای باستانی پی گرفته میشود.
بخش دوم کتاب بیشتر به جنبههای رمزآمیز عدد میپردازد اما با حفظ روال مقایسهای خود و بدون هیچ پیشداوری یا ارزشگذاری, و صرفا تناظراتی را مطرح میکند که خوانندهی علاقمند میتواند خودش آنها را پی گرفته و بیشتر بکاود. مثلا نگارنده جایگاه اعداد در ذن بودیسم و ارتباط چاکراها با عدد را ذکر میکند, سری به مرتبهی اعداد میان مذاهبی چون مانوی و مزدکی میزند, شمارهی سنگها در تسبیحهای ادیان گوناگون را میآورد, نقشهای تکرارشوندهی عدد در قصههای پریان را برمیشمرد, و در ادامه باورهای عددی فراماسونری را نیز ذکر میکند.
کتاب "عدد, نماد, اسطوره" ضرباهنگ تندی دارد و مقایسههای ذکرشده را با سرعت جلو میبرد؛ اما خوانش سریع آن چندان امکانپذیر نیست. یعنی گرچه در نظر نخست کتاب پیچیدهای به نظر نمیرسد اما درک درست و تهنشین شدن مطالبش در ذهن, نیاز به تمرکز دارد. مثلا گرچه بخش مربوط به عدد 72 از دو صفحه تجاوز نمیکند – و کلا هر قسمت کتاب همین حدود جا میگیرد- اما نکات مهمتری را در ورای جملات کوتاهش نشان میدهد که نمیشود از آنها به سادگی گذشت. مشخصاً نگارنده از منابع متعددی استفاده کرده که برخی سهلیاب و برخی نیز کمیاب بوده اند. روش مقایسهای و تطبیقی او و تاکیدش بر جزئیات مستند و به ثبت رسیده, کتاب را تا حدی به پایاننامههای درسی در سطوح بالای دانشگاهی شبیه میکند اما این موضوع دلیلی بر سختخوان بودن کتاب یا غرابتش برای خوانندهی عام نمیشود. هر خوانندهی دارای یک آشنایی اولیه با عدد, تاریخ, و اسطوره میتواند از به دست گرفتن و مزه مزه کردن این کتاب لذت ببرد.
کتابهای تاروت