تمرین دوست داشتن "دیگری" به بهانه­‌ی یک موجود کوچولو

 

تمرین دوست داشتن "دیگری" به بهانه­‌ی یک موجود کوچولو

شیوا مقانلو

 

همیشه می­کنم شانس آورده ایم که جامعه­ی ما ایرانی­ها به لحاظ ظاهری این قدر یکسان و شبیه هم است و باز هم تاب تحمل یکدیگر را نداریم! اکثریت مردمی که در روز با آن­ها سر و کار داریم, یک زبان و یک رنگ پوست و یک شکل و شمایل را دارند؛ ولی باز هم نمی­توانیم با هم کننار بیاییم. اگر قرار بود مثل خیلی از کلان­شهرهای دنیا, پایت را از خانه بگذاری بیرون و تا سر کوچه نرسیده ای دست کم سه, چهار زبان مختلف به گوشت بخورد, یا انواع آدم­های سیاه و سرخ و زردپوست را ببینی و از کنار راهب­های بودایی بگذری, چه حالی می­شدیم؟ بماند که ممکن بود داخل خانه­ات هم  با سه چهار آدم از سه چهار کشور و فرهنگ مختلف همخانه باشی و به قاعده زندگی کنید. حالا نمی­دانم در این رابطه­ی علی "ندیدن مدل­های دیگر آدمیزاد" و "تحمل نکردن مدل­های دیگر آمیزاد", کدامیک علت است و کدام یک معلول؛ شاید هرچه بیشتر ببینیم, بیشتر هم می­پذیریم؛ اما به گمانم نگهداری از حیوانات خانگی فرصت مناسبی برای دیدن و تحمل کردن و عشق ورزیدن و احساس مسئولیت کردن در قبال یک دیگریست: آفریده­ی دیگری از خداوند, و موجود معصوم و زبان بسته­ای که اگر چند روز عمرش روزیش به دست ما بیفتد, باید شاکر باشیم که شانس سهیم شدن در چنین تجربه­ای از "دیگری" را داشته ایم.

جشنواره حیوانات کوچک خانگی از22 تا 26 شهریور در میدان نوبنیادـ مینی‌سیتی- انتهای بلوار ارتش- باشگاه سوارکاری و چوگان نیروی زمینی ارتش (بنانیه) برگزار میشود؛ که طبق فراخوانش برخی اهداف آن عبارت اند از بسترسازی برای آموزش صحیح شیوه‌های نگهداری و تربیت حیوانات خانگی، ارزیابی و آزمودن توان واحد‌های پرورش سگ‌های جستجوگر, وگسترش روحیه نشاط در میان شهروندان. انواع پرندگان سخنگو و تزئینی, جوندگان, اسبها, و نژادهای مختلف سگ و گربه­های ایرانی و خارجی در این جشنواره شرکت می­کنند, با هم مسابقه می­دهند, و به مردم معرفی می­شوند؛ همچنین اطلاعاتی درمورد زندگی و نحوه­ی نگهداری آنها به بازدیدکنندگان ارائه می­شود. ظاهرا بخشهای جنبی نمایش و موسیقی, گریم و نقاشی کودکان, آتلیه عکاسی جشنواره, و توزیع مجله پارک هم در جشنواره هم وجود دارند.

شاید نگداری از هریک از این کوچولوها در خانه, از دور کار سخت یا پرهزینه­ای به نظر برسد؛ اما در نهایت مزایایش ارجحیت دارند. با نگهداری از یک حیوان خانگی, علاوه بر برداشتن گام­های ابتدایی در شناخت موجودات دیگر (که در ابتدا گفتم), به شناخت جدیدی از خودمان هم خواهیم رسید و پتانسیل­هایی را درونمان کشف می­کنیم که قبلا فکرش را هم نمی­کردیم. به امتحانش می­ارزد.  ‌